Історія появи чотирьох карткових мастей
Історія такого явища, як карткова масть, стартує в дуже давні часи. Батьківщиною була дуже давня гра з Піднебесної. Гральний варіант вперше з'являється у IX столітті також у Китаї. Передумовою стало застосування окремих аркушів паперу замість класичних сувоїв під час виробництва книг.
Перші китайські гральні карти наносили прямокутники з паперу.
Масті у них були зовсім інші, ніж звичні для нас:
- монети;
- шнурки монет;
- міріади (10 тис. монет);
- десятки міріад.
У Європі гральні карти з'явилися вже у середині 14 століття. Швидше за все, транзитом через Єгипет. Карткові масті схожі з сучасним варіантом. Назви та зображення в різних країнах та в різні епохи могли різнитися. Хоча зараз вони приблизно однакові по всьому світу, крім старовинних раритетних колод гральних карт.
4 масті та досить
Карткові ігри виникли давно.
Вони видозмінювалися, згодом уклавшись у 4 класичні масті:
- піки;
- трефи;
- бубни;
- хробаки.
Вони не такі прості, як і зображення на картках. Все має свій таємний зміст та особливу логіку.
Звичні нам гральні карти, вироблені промисловим способом, з'явилися вже в XV столітті. Картинку наносили за допомогою трафаретів. Наприкінці цього століття ремісник, який жив у місті Руан, вигадав карти. Смислове навантаження і символи їх схожі з сучасним трактуванням.
Чотири масті набули свого смислового навантаження:
- черв'яки – духовні цінності;
- бубни - фінанси, купці, торгівля;
- піки – держава, влада, наконечники копій та стріл;
- трефи – сільське господарство.
Метаморфози карткової символіки
Символіка карток могла значно змінюватися залежно від епохи, до якої вони належать. Асоціації могли відрізнятися: божества, герої легенд і міфів, війни, воїни, політичні діячі.
Найпростіше було з дамами та валетами.
Пікова пані уособлювала Афіну Палладу, богиню войовничої мудрості і державну владу, і закони.
Бубнова дама співвідносилася з Рахіль, яку за Біблією Яків чекав 14 років, щоб у результаті одружитися з нею.
Червона жінка та сама красива Юдіф. Саме вона хитрістю опинилася в самому тилу ассирійців, одурманила напоєм і обезголовила полководця Олоферна. Тільки так вона могла врятувати свою батьківщину, Ізраїлю.
Трефова дама – символ жіночої слабкості та хитрості, з якою наймудріший і найсильніший чоловік не зможе впоратися. Загальний образ, але від цього могутніший і успішніший.
Для валетів також є свої образи
- Піковий валет - лицар при дворі короля Карла Великого Ог'є.
- Бубновий валет - Гектор.
- Валет черв'яків – Етьєн де Віньоль.
- Трефовий валет - Іуда Маккабеус.
З королями все просто і складно водночас. Відомо, хто виступав у ролі прообразів, але хто і на якій масті осел, незрозуміло.
Сучасні атласні карти мають значення лише для гравців і практично не несуть жодного сакрального навантаження.